Jane voor iedereen

Vanaf het moment dat uitgeverij Karmijn deze nieuwste aanwinst aankondigde kijk ik al uit naar Jane voor iedereen. Dit prentenboek voor volwassenen gunt lezers een frisse nieuwe kijk op het leven en het werk van een van mijn favoriete auteurs; Jane Austen. Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen ik dit prachtige boekje in mijn schoentje vond op pakjesavond.

5_AAA23_EA_C402_4_B96_B5_F3_4_E187_DD87_D8_E
Hoewel de kaft natuurlijk al veel goeds belooft van de inhoud wist het boek al mijn verwachtingen te overtreffen. Het eerste wat me opviel was het hart waarmee dit boek geschreven (en getekend) is. Het is duidelijk te merken dat de auteurs Anke Werker en Sanne van der Bruggen twee enorme Janeites - ofwel; Jane Austen fangirls - zijn. Dat werkt enorm aanstekelijk en als ik niet al bijna alle boeken van Jane al had gelezen, dan zou ik daar na het lezen van dit boek absoluut alsnog mee gaan beginnen... Okay, ik geef het toe; na het lezen van dit boek duurde het nog geen vijftien minuten voordat ik voor de zoveelste keer Trots en vooroordeel erbij pakte.

Het boek is ondanks de verrassende omvang behoorlijk uitgebreid. Naast leuke weetjes over het leven van de auteur en haar boeken bevat het boek ook veel informatie over Jane‘s familieleden, romantische interesses, het leven van toen en trivia over de vele adaptaties van Jane’s werk. Wat ik bijzonder leuk vond waren de uitspraken van beroemde auteurs over Jane’s werk. Zo grappig om te ontdekken dat een auteur die ik altijd in een adem noem met Jane wanneer iemand naar mijn lievelingsauteurs vraagt juist helemaal geen hoge pet op had van Jane Austen.

Wat ik trouwens ook helemaal tof vond waren de spoiler alerts wanneer Jane’s boeken werden besproken. Dat vond ik heel respectvol en fijn. Hoewel ik veel van Jane’s boeken heb gelezen liggen er ook nog een paar op mijn onmogelijk hoge TBR stapel en het is fijn dat er in dit boek rekening mee is gehouden dat lezers mogelijk nog niet alle boeken van Jane binnenstebuiten kennen.

Ik ben enorm fan van dit boek en stiekem hoop ik dat nog veel meer auteurs op deze manier geeerd worden met een mooi prentenboek... *uche uche* Charlotte Bronte *uche uche*.

Heb jij veel van Jane Austen gelezen (of gezien)? 

2 opmerkingen

  1. Hier ook een hoop gelezen van Jane Austen. Dus dit boekje staat bovenaan mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog helemaal niets. Hopelijk wil je nu nog steeds mijn blogvriendinnetje zijn. Ik vind je nieuwe header trouwens super leuk én nee, dat zeg ik niet om het niet-lezen-van-Jane-Austen goed te maken.

    BeantwoordenVerwijderen