Defacing books; The Hate U Give van Angie Thomas

Als  je me een paar jaar geleden had verteld dat ik in de toekomst boekenkaften te lijf zou gaan met acrylverf en alcoholstiften... dan had ik je in je gezicht uitgelachen. Ik ben namelijk zo'n type dat haar boeken het liefst puntgaaf houd. Althans, dat was zo voordat ik voor het eerst hoorde van boeken defacen.

Defacen betekent in dit geval dat je je eigen unieke stempel op het boek drukt. Je kunt daarbij aan kleine, niet verschrikkelijk ingrijpende aanpassingen zoals het plakken van post-it's met aantekeningen... of wat permanentere veranderingen zoals tekst highlighten, in de marges schrijven of de cover en/of schutbladen versieren.

Eerder defacete ik al het book Freeks van Amanda Hocking, en dat was was best wel een succes (al zeg ik het zelf). In plaats van een saaie, effen hardcover gaat er nu een heus kunstwerkje schuil onder de stofomslag. Iets van mijzelf. Het defacen van het boek gaf me zoveel voldoening dat ik sindsdien vaker mijn creatieve uitspattingen heb losgelaten op mijn boeken en het leek  me leuk om jullie af en toe te laten zien hoe ik dat doe, en waarom. Ik bijt de spits af met het boek The hate u give van Angie Thomas.

Een belangrijk boek

Het boek gaat over Starr die op een ongelukkige avond getuige is van de dood van haar jeugdvriend Khalil. Zonder aanleiding wordt de jongen doodgeschoten door een agent. Starr is de enige die ervoor kan zorgen dat de waarheid aan het licht komt, maar dat is niet gemakkelijk aangezien Starr dan wel is opgegroeid in de ghetto... ze gaat naar school op een fancy privéschool en heeft een reputatie te beschermen. 


Bullets don't know where they're supposed to go

Ik ben begonnen met het highlighten van indrukwekkende quotes. Vooral deze bezorgde me een brok in mijn keel. Met slechts een paar woorden laat Angie Thomas zien hoe gemakkelijk het is om getroffen te worden door een 'verdwaalde' kogel. Hoe opgroeien niet vanzelfsprekend is in een omgeving waarin bijna iedereen een vuurwapen draagt. Je hoeft maar op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn en... 

Het boek zit vol met van dit soort ijzersterke oneliners die je aan het denken zetten. 


Ik vond Starr een ontzettend tof personage. Ze heeft haar persoonlijkheid als het ware gesplitst tussen haar leven thuis en haar leven op school, maar wanneer ze haar verhaal verteld in het boek leer je als lezer de échte Starr kennen. Ik vond het heel erg verrassend om te ontdekken dat ik best veel met Starr gemeen heb (niet alleen een liefde voor Harry Potter). Dat herkenbare kan best confronterend zijn denk ik. Het maakt je bewust van hoeveel geluk je hebt gehad dat je zelf bent geboren waar je bent geboren. Ieder van ons had namelijk in de schoenen van Starr kunnen staan... 


Wat mij heel erg is bijgebleven van het verhaal is het scherpe contrast tussen 'normaal' en 'absurd'. Van de ene kant heb je de ongelofelijk heftige gebeurtenis die het verhaal verdeeld in 'ervoor' en 'erna'. En van de andere kant heb je Starr's verlangen om erbij te horen op school, haar liefde voor Harry Potter en haar obsessie met fancy sneakers. Dat contrast wilde ik symboliseren op de cover met als resultaat...


Voor het maken van de cover heb ik eerst een potloodschets gemaakt die ik nadien heb overgetrokken met een Tombow Fudenosuke Brush Pen (de zachte variant). Daarna heb ik gebruik gemaakt van de Sakura Koi Coloring Brush pen (light cool grey en cool grey uit het grijstinten setje). Het been van Starr heb ik ingekleurd met alcoholmarker van de Action en het bloed heb ik geverfd met acrylverf van de Xenos. 

Ik ben erg tevreden met het resultaat. Defacen van boeken is vet leuk en ik ben van plan het nog veel vaker te gaan doen in de toekomst. Zijn er boeken waarvan jij ze graag terug wilt zien in deze rubriek? Voel je dan vooral vrij om die voor te stellen in een reactie hieronder. 

Schrijf of teken jij wel eens in (of op) je boeken of houd je ze liever in zo-goed-als-nieuw staat?

4 opmerkingen

  1. Wauw, hij is zo tof geworden! Ik ben The Hate U Give op het moment aan het lezen en ik ben erg benieuwd hoe het nou eigenlijk zal eindigen. Ik wil trouwens ook nog graag een boek (of meerdere) gaan defacen, maar na mijn mislukte poging met Fantastic Beasts is mijn motivatie wat minder geworden :c

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, nu ben ik wel nieuwsgierig naar waar het precies mis is gegaan met het defacen van Fantastic Beasts. Het voordeel van hardcovers defacen is natuurlijk wel dat je altijd nog de dustjacket er terug over kunt vouwen. :)

      Verwijderen
  2. Het eindresultaat is prachtig. Ik weet echter van mezelf dat ik er niet snel aan zal beginnen. Mijn creatieve vaardigheden strekken zich niet uit tot tekenen of schilderen. Daarom hou ik het maar bij het originele ontwerp van mensen die dat doorgaans wel heel goed kunnen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf zeg! Ik vind het er echt heel mooi uitzien, een supertoffe manier om een beetje je eigen cover te ontwerpen en zeker een mooie herinnering aan wat je van het boek vond! Ik lees dit boek momenteel ook en ik vind het echt heel erg goed en heftig, zat in het begin al met een gigantische brok in mijn keel!

    BeantwoordenVerwijderen