Top 5; notitieboekjes voor bullet journaling

*dit artikel bevat affiliate-links*

Bullet journaling is ontploft. Wat begon als een handige manier om je notities te ordenen is uitgegroeid tot een wereldwijde hype. Als fan van de methode begrijp ik heel goed waarom het zo populair is geworden; bullet journaling heeft mij - superchaoot - immers ook geholpen om meer orde en rust te creëren in mijn dagelijkse activiteiten.

Zoals bij de meeste trends het geval is zijn er enorm veel uitgeverijen op het fenomeen Bullet journaling gesprongen. Zo zijn er reeds verschillende boeken verschenen over het onderwerp o.a. het boek 'Bullet journaling; zo werkt het' van Rachel Wilkerson Miller (waarvan ik zelf de Nederlandse illustraties mocht verzorgen). Maar ook de blanco bullet journals; de boekjes met het geliefde stippen raster, schieten als paddenstoelen uit de grond.

Ik heb inmiddels al verschillende van deze boekjes uit mogen proberen en zet vandaag de belangrijkste voor- en nadelen van deze verschillende boekjes voor je op een rijtje. De journals die ik zal bespreken zijn...
  • De Leuchtturm 1917
  • De Mijn bullet journal van MUS
  • Bullet journaling; alles op een rijtje van Natascha Kranenburg
  • Bullet journal van Zamarra Kok
  • Filofax refillable notebook

Mijn eisen

Omdat een bullet journal heel erg persoonlijk is leek het me een goed idee om eerst eens mijn eigen 'eisen' op een rijtje te zetten. Voor mij is het bijvoorbeeld een voordeel als het papier geschikt is voor waterverf omdat ik graag creatief aan de slag ga met mijn journal spreads. Als jouw voorkeur uitgaat naar een minimalistische spread is dat natuurlijk veel minder belangrijk. 

Mijn ervaring met een bullet journal hangt heel erg af van de volgende punten:

  1. Het formaat
  2. De papierkwaliteit
  3. De aanwezigheid van paginanummers
  4. De aanwezigheid van paginamarkeerders (linten) 
  5. Het gebruiksgemak (bijv.: blijft het boekje goed open liggen). 
Dat zijn toch wel de belangrijkste factoren die mijn keuze beïnvloeden wanneer het tijd is voor een nieuwe bujo. Een zien hoe de genoemde bullet journals het doen...

5. Bullet journal van Zamarra Kok

Hoewel ik deze notitieboekjes echt prachtig vind (er zijn twee héle mooie designs) vind ik het de grootste ondingen voor bullet journaling. Natuurlijk zijn er wel enkele voordelen:
  • Het is een erg budgetvriendelijke bullet journal. 
  • Hij is lekker compact dus handig mee te nemen. 
  • Er zit een lint in om je plek in het boek te markeren. 
  • Het papier is lekker dik waardoor er weinig sprake is van 'ghosting' (= als het niet écht helemaal doordrukt maar je wel een schijnsel van de inkt op de achterkant van de pagina kunt zien). 
  • De key staat voorgedrukt op de binnekant van de kaft. 
  • De pagina's zijn genummerd. 
Waarom ik dan toch geen fan ben..? 
  • Het boekje is te klein voor een maandoverzicht in lijst-vorm. 
  • De pagina nummers zijn midden-onderin gedrukt, dwars door een rij hokjes heen (waardoor er onnodig ruimte verloren gaat). 
  • Hoewel het papier lekker dik is, en ideaal voor fineliners... is het wel van dat inkt-slurpende papier. Voor waterverf en vulpennen is het dus minder dan ideaal. 
  • Het boek blijft niet open liggen. 
  • Er is geen elastiek om hem dicht te houden. 
  • De puntjes zijn érg dik gedrukt. 
Eindoordeel: Ik ben geen fan van dit boekje als bullet journal. Als notitieboekje vind ik het echter wel een aanrader. Hij is pretty, niet te duur en heeft lekker veel, stevig papier. Ik gebruik hem zelf voor het schrijven van mijn morning pages. Superfijn.

4. Mijn bullet journal van MUS

Na de Leuchtturm is dit momenteel toch wel het populairste notitieboek met punt-raster. Ik snap best waarom mensen blij worden van deze bujo...
  • Hij is erg fijn geprijsd. 
  • Er zijn 3 linten om pagina's te markeren. 
  • Hij is verkrijgbaar in héél veel mooie designs (binnenkort zelfs nog meer). 
  • Het is de eerste variant waarvan ook een liggend exemplaar is verschenen.
  • Hij blijft netjes plat liggen wanneer je hem open slaat. 
  • Hij is groot genoeg voor een maand-spread in lijst-weergave. 
En tja... helaas houden de voordelen daar voor mijn gevoel een beetje op, want:

  • De pagina's zijn niet genummerd.
  • De kwaliteit van het papier wisselt enorm (ik heb twee MUS boekjes, in de ene kan ik naar hartelust met waterverf werken zonder het papier te verprutsen en in de ander is een simpele streep met een viltstift al too much). Groot nadeel!
  • Hij heeft geen elastiek om hem dicht te houden. 
Persoonlijk: In dit boek zijn enkele afbeeldingen voorgedrukt zoals het jaaroverzicht; een cirkeldiagram voor de level-10-life challenge (waar je geen verdere uitleg over krijgt in de handleiding trouwens). Ook zijn sommige pagina's reeds een 'doel' toegewezen. Zo is er een quote-pagina en zijn er index-pagina's gereserveerd. Voor beginners misschien fijn. Maar ik ging meteen stijgeren omdat ik zelf wil bepalen waar ik deze pagina's voor wil gebruiken. Kleinigheidjes. En heel persoonlijk. Ik kan dus niet bepalen of jij dit een voor- of een nadeel vindt. 

Eindoordeel: Dit was lange tijd mijn minst favoriet. Tot mijn grote teleurstelling, want ik vind deze uitgave wel de mooiste omslagen hebben. Ik hoop dat MUS nog iets gaat doen aan de papierkwaliteit van deze bujo's.

3. Bullet journaling; alles op een rijtje - Natascha Kranenburg

Dit is mijn nieuwste aanwinst op het gebied van bullet journaling en ik ben best wel enthousiast. Hoewel hij op mijn nummer 3 staat in deze top 5 lijst vind ik hem toch wel de nummer 1 voor beginnende bullet journalisten. Enkele voordelen
  • Het boek wordt verkocht samen met een compacte gids om je op gang te helpen.
  • Hij is verkrijgbaar in verschillende, mooie designs. 
  • De pagina's zijn reeds genummerd. 
  • Het boek ligt netjes plat wanneer je hem gebruikt. 
  • Een elastiek houdt hem keurig netjes dicht wanneer je hem niet nodig hebt. 
  • De pagina's zijn reeds voorzien van paginanummers.
  • Het papier is geschikt voor gebruik met een vulpen (not so much voor gebruik met waterverf). 
  • Het boek heeft een erg fijn formaat. Er is voldoende ruimte voor een maandoverzicht in lijst-formaat. 
Persoonijk: In dit boek zijn enkele spreads al voor-gedrukt. Voor de beginnende bujo'er kan dit ideaal zijn. Ervaren bujo'ers ervaren het mogelijk als een beperking van hun eigen creativiteit. Een bullet journal is natuurlijk heel erg persoonlijk en in mijn geval sluiten de voorbeelden totaal niet aan op mijn persoonlijke bullet journal stijl. Ik kan dit natuurlijk niet rekenen als een voor- of nadeel omdat het door iedereen anders kan worden ervaren. 

Er zijn uiteraard ook best wat nadelen te bedenken over dit boekje.
  • Dit boekje bevat het minst aantal pagina's van alle genoemde notitieboekjes. 
  • Het bevat geen linten of andere manier om te markeren waar je bent gebleven. 
Persoonlijk: Deze bujo vind ik vrij duur; voor hetzelfde geld heb je een (in mijn ogen betere) Leuchtturm. Natuurlijk komt die dan niet met zo'n uitgebreide start-gids... maar daar staat geen informatie in die je ook niet kunt vinden op Pinterest of Instagram. 

Eindoordeel: Een leuk notitieboekje, maar ik zou hem waarschijnlijk niet aanraden aan ervaren bujo'ers. Voor beginners die het lastig vinden om te beginnen in hun bujo is het boekje echter ideaal. 

4. De Leuchtturm 1918

Dit is veruit het populairste notitieboek onder bujo-junkies. Niet gek, want ze komen in een breed assortiment aan kleuren en maten. Nog meer pluspunten van de Leuchtturm zijn:

  • In het boekje zijn reeds een aantal pagina's gereserveerd voor je index.
  • De pagina's zijn voorzien van paginanummers. 
  • Je kunt gemakkelijk je plek terugvinden in het boekje dankzij twee linten (3 in de officiële bullet journal die Leuchtturm ontwierp samen met Ryder Carroll). 
  • De papierkwaliteit is erg goed; ik kan er zonder problemen met waterverf in werken. Een vulpen is ook geen probleem voor dit fantastische boekje. 
  • Achterin het boek bevindt zich een vakje dat perfect geschikt is voor het opbergen van een kleine liniaal, stencils of stickers. 
  • De A5 variant bevat meer dan genoeg hokjes onder elkaar voor een maand-spread in lijst-vorm. 
  • Achterin bevinden zich ook extra geperforeerde pagina's die je gemakkelijk los kunt scheuren. Zo kun je deze velletjes gebruiken om over foutjes heen te plakken. Slim van Leuchtturm hè? 
  • Het boekje is zodanig gebonden dat het boek netjes plat ligt wanneer je het open slaat. 
  • En een elastiek houdt je boekje keurig dicht wanneer je hem niet nodig hebt. 
Zijn er ook nadelen te bedenken voor de Leuchtturm? Jazeker wel, met helemaal bovenaan de prijs. 
  • Een boekje van deze kwaliteit is natuurlijk wat kostbaarder dan andere varianten die veel minder voordelen kennen. 
  • De prijs maakt de drempel om te beginnen in het boekje voor sommige vrij hoog. Net als de angst voor fouten. 
Eindoordeel: Ondanks de prijs is de Leuchtturm toch wel een van mijn favoriete boekjes voor bullet journaling. Hij wordt slechts overtroffen door....

1. De Filofax refillable notebook

Ik ben nogal een perfectionist en wanneer ik een spread voor mijn gevoel grandioos heb verprutst... wil ik het liefst onmiddellijk in een ander boekje verder werken. Daarom is de Filofax in mijn ogen de indeale bullet journal en wel vanwege het ringband-systeem. Ik kan gemakkelijk mislukte pagina's verwijderen zonder dat er zichtbaar bewijs van mijn failure achterblijft. De voordelen op een rij...
  • De Filofax geeft je de mogelijkheid om gemakkelijk bladzijden te verwijderen en toe te voegen.
  • De papierkwaliteit overtreft zelfs die van de Leuchtturm
  • Het boek is voorzien van handige tabbladen. Zo kun je gemakkelijk onderscheid maken tussen je agenda, to-do lijstjes en collections. 
  • Een van de tabbladen is voorzien van een vakje waarin je gemakkelijk kleine bujo-spulletjes kunt bewaren. 
  • Het formaat is wat mij betreft ideaal. Er zijn genoeg vakjes voor een maand-spread in lijst-vorm. 
  • De filofax ligt perfect plat, maarrrr je kunt de kaft ook helemaal terugvouwen! Super handig wanneer je weinig ruimte hebt op je bureau. Natuurlijk kun je ook een vel uit je Filofax halen, je spread tekenen en hem vervolgens terug doen. Ideaal!
  • Een elastiek houdt alles keurig op zijn plek wanneer je het boekje niet nodig hebt. 
  • Er zit een dunne, kunststof boekenlegger / liniaal in. 
Ik beken; de Filofax heeft wel iets meer nadelen dan de Leuchtturm...
  • De prijs. Dit is de duurste bujo van deze lijst.
  • Bij aanschaf zit er lijntjes, ruitjes én blanco papier in dit notitieboek. Dot grid papier moet je er dus nog zelf bij kopen. 
  • Het papier is ook niet cheap. Je betaald (momenteel) tussen de 4-5 euro per pakje van 36 vel (=72 bladzijden)
  • Het boek is nog niet voorzien van een index. 
  • De pagina's zijn ongenummerd (en je kunt ze eigenlijk ook niet vooraf met de hand nummeren omdat je niet weet welke bladzijden er in blijven zitten en welke pagina's je er toch uit gaat halen). 
Eindoordeel: Dus ja. De Filofax heeft wat meer tekortkomingen dan de Leuchtturm 1917. Maar wat mij betreft wegen geen van die minpunten op tegen de voordelen. Daarom is dit mijn nummer 1 bullet journal notitieboek. 

*Verkrijgbaar bij erkende Filofax verkooppunten*

Aan welke punten moet jouw ideale bullet journal voldoen?

3 opmerkingen

  1. Wat een handige tips! Ik gebruik zelf een agenda & planner ipv een bullet journal (aangezien ik helaas geen tijd heb om een bullet journal helemaal mooi te maken), maar ik zie de mooiste creaties voorbij komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een superhandig lijstje voor beginners die graag willen weten wat er beschikbaar is. Wel jammer dat die laatste het duurste is want die klinkt inderdaad (net als de Leuchtturm) erg interessant. De kans is echtergroot dat ik volgend jaar gewoon mijn Marauders Map notitieboek van Moleskine gebruik. Opnieuw lijntjes dus maar daar ben ik ondertussen aan gewoon geraakt vermits ik er dit jaar ook zo eentje gebruik. Hij zou ietsje groter zijn dan mijn huidige boekje maar het is wel opnieuw eentje met een mooie harde kaft.

    (dit keer was ik slimmer en had ik mijn reactie eerst maar even gekopieerd. Gelukkig maar want hij verdween weer op het moment dat ik mijn Google Account aanvinkte)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is echt handig! Ik moet namelijk nog een nieuwe hebben voor volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen