Hoe ik mijn boekige bujo spreads maak

De afgelopen tijd hebben jullie kunnen zien op mijn Instagram account hoe ik mijn gelezen boeken bijhoud in een bullet journal. Naast collecties voor mijn leesstatistieken schrijf ik tegenwoordig ook reviews in dit boekje en ik moet zeggen dat dit me heel goed bevalt. In het verleden heb ik vaker reading journals bijgehouden, maar ik kwam vaak heel snel ruimte te kort. Sinds ik het resultaat deel krijg ik steeds vaker het verzoek om mijn werkwijze te delen op mijn blog. Vandaag laat ik jullie dus zien hoe de pagina voor A semi-definitive list of worst nightmares tot stand is gekomen...


Bij elke review in mijn Bullet Journal plak ik een afbeelding van de kaft van het boek. Niet te groot, want ik moet natuurlijk ook nog ruimte overhouden voor de review. In het online beeldbewerkingsprogramma Canva kun je heel gemakkelijk je pagina indelen in gelijke vakken. Hier maak ik gebruik van om alle cover afbeeldingen ongeveer dezelfde grootte te geven. 

Ik print namelijk niet één cover per keer. Dat zou een enorme verspilling van papier zijn. In plaats daarvan print ik in één keer meerdere covers zodat ik de cover die ik nodig heb alleen nog maar uit hoef te snijden en de andere kan bewaren voor wanneer ik ze nodig heb. Dit is een goede motivatie om mijn eigen boeken te lezen trouwens... anders blijven die plaatjes maar slingeren, hahaha.


Ik maak altijd eerst de grove indeling. Denk aan; het tekenen van de titel (ik probeer dit altijd in ongeveer dezelfde stijl te doen als op de cover), het bepalen van een ruimte voor een quote, fanart of andere gerelateerde eyecatcher. 

In deze spread heb ik bedacht om als eyecatcher een lijst te maken van mijn eigen 'grootste' angsten. Daarvoor heb ik drie post-its over elkaar geplakt. dit noem je ook wel een 'tip-in'. Voor extra stevigheid heb ik er nog wat roze- en spikkeltjes washitape over geplaatst. 


Een pen vinden waarmee je op washitape kunt schrijven is geen gemakkelijke opgave, neem dat van mij aan. Ik gebruik meestal een gelpen. Maar zorg ervoor dat je de inkt laaaang laat drogen voordat je verder werkt aan je pagina. Anders wordt het echt een kliederboel. Mijn gelpen is er een van Royal Talens en ik ben er super blij mee. 

Met dezelfde pen heb ik ook over de zwarte balken geschreven. Je ziet dat hij mooi dekkend is. 


Je ziet het niet heel erg duidelijk op de foto, maar met een brushpen (Lilac van Sakura Koi) heb ik de regels van mijn review om en om roze gemaakt. De kleur matched heel mooi met de kleur van de cover. 

De informatie over het boek heb ik meteen met fineliner geschreven (met de Pigma Micron pennen voor wie het wil weten). De review zelf schrijf ik eerst met potlood. Zo kan ik mezelf ervan verzekeren dat mijn review op de pagina past. Is hij te lang; dan gum ik minder belangrijke stukjes uit. Is hij te kort; dan voeg ik een quote o.i.d. toe. 



Pas als laatste schrijf ik mijn review met pen. Daarvoor gebruik ik een Zig Cocoiro Kuretake; een hervulbare pen die echt enorm fijn schrijft. Ook tof is dat er héél veel verschillende navulllingen beschikbaar zijn; van fineliners, tot balpennen en zelfs brushpennen! 

Het schrijven van mijn review voor A semi-definitive list of worst nightmares was een erg fijne bezigheid aangezien ik diep onder de indruk was van het boek. Dat is best bijzonder aangezien het enorm gehypte boek 'Sterrenstof' van dezelfde auteur me echt heel weinig deed. Ik twijfelde daarom wel even voordat ik het boek toch meenam bij de plaatselijke boekhandel. 
Het was de samenvatting achterop die me uiteindelijk toch over de streep trok. 

Wat het boek zo bijzonder maakt is dat het mental illness op een unieke, frisse manier neerzet. Ik geloof dat ik nog niet eerder een auteur de connectie heb zien maken tussen een fobie en een vloek. Dat was erg uniek. Ook speelt ze enorm met de grens tussen wat echt is en wat niet echt is.

Het vloek-gedeelte van het boek gaf me een beetje dezelfde vibe als de film Practical Magic met Sandra Bullock en Nicole Kidman. Echter, twijfelde ik continue of er wel écht een vloek was. Nu ik het boek uit heb weet ik het eigenlijk nog steeds niet zeker. Best een mindfuck eigenlijk. 

Maar ik zou het boek desondanks aan iedereen aanraden als ik de kans kreeg. Het is zo'n sterk geschreven verhaal. Absoluut een van mijn favoriete boeken van 2017. 

Houd jij je gelezen boeken ook nog analoog bij? Of kies jij voor een online overzicht?


9 opmerkingen

  1. Het ziet er echt waanzinnig mooi uit! Mijn complimenten! Wou dat ik half zo creatief was met dit soort dingen! Ik ben wel crea met koken en nagels maar dit soort dingen ontbreekt het mij aan talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow ziet er echt heel gaaf uit! Ik hou het voor nu op mijn blig. Maar misschien dat ik het in de toekomst ook eens ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een toffe pagina! je inspireert me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heel mooi uit, het boek lijkt mij ook erg goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellige boel! Ziet er tof uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi. En ook knap dat je er het geduld voor hebt. Dat heb ik dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gaaf gedaan, Joany! Ik ben de laatste tijd niet zo goed in analoog bijhouden... Ik moet mijn boekje echt nog eens updaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook bij mij loopt het analoog bijhouden van mijn gelezen boeken een beetje spaak. Ik heb nog een serieuze achterstand in te halen als ik de draad weer wil oppikken. In de tussentijd geniet ik gewoon mee van jouw prachtige creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo gaaf hoe je dit doet! Echt eyecandy zoals het eruitziet :) ik zou het zelf niet op deze manier doen, daar heb ik echt het geduld en de tijd niet voor + ik doe het liever digitaal. Maar het is wel echt heel erg mooi! Ben ook heel benieuwd naar dit boek, het verschijnt binnenkort in de Nederlandse vertaling.

    BeantwoordenVerwijderen