#30Daysofreadathon; Mijn lievelings leesmarathonsnack maak je zo...

Bekentenis; ik ben een grote snoepkont. Leesmarathons gebruik ik dan ook niet alleen als excuus om nieuwe boeken te kopen (er zijn er weer twee onderweg voor de volgende readathon), maar ook om een voorraad snacks aan te leggen waar zelfs Obelix niet tegen opgewassen is. Nu ben ik absoluut geen zoetekauw. Ik verkies hartige snacks boven zoete snoepjes waarvan mijn kaken aan elkaar gaan kleven. Aangezien het thema van vandaag 'snacks' is leek dat me de perfecte gelegenheid om met jullie mijn all-time-favoriete leesmarathon snack te delen...


Zachte pretzels

De aantal keren dat ik lekkerbekkend aan de televisie geplakt zat toen er iemand in een Amerikaanse serie deze klassieke kermis- of sportwedstrijdsnack verslond zijn niet op handen en voeten te tellen. Jammer genoeg zijn zachte pretzels in Nederland nog lang niet zo populair. Daarom duurde het even voordat ik een recept vond wat écht werkte en deze goddelijke, zoute chips-broodjes produceerde. 

Omdat het best een gedoe is om deze traktatie te maken, maak ik ze meestal alleen voor speciale gelegenheden zoals de 24 Hour Readathon. Vandaag deel ik met jullie hoe ik ze maak en leg ik uit wat ze zo geschikt maakt voor de leesmarathon...

Je hebt nodig:
  • 400 gr. bloem
  • een half blokje verse gist
  • el. suiker
  • keukenzout (naar smaak)
  • grof (zee)zout om de pretzels te bestrooien
  • 30 gram bakpoeder
  • 250 ml. lauw/warm water voor het beslag
  • Een pan met 750 ml. water voor het 'bad' 
  • Een ei
Doe het warme water in een maatbeker en voeg een el. suiker, een el. bloem en een half blokje verse gist toe. Roer alles een beetje door elkaar tot i.i.g. de suiker goed is opgelost en zet het mengsel op een warme plek om het ongeveer een half uur te laten gisten. 

Doe de overige bloem alvast in de keukenmachine en voeg een e.l. zout toe. Voeg het gistmengsel toe en kneed het tot je een stevig beslag hebt. Voeg indien nodig wat extra zout toe aan het beslag. Kneed het deeg ook een paar minuten goed met de hand tot het stevig, maar ook soepel is. 

Warm ondertussen het water voor het bad op. Voeg aan het warme water (niet kokend heet!) het bakpoeder toe, maar doe dit langzaamaan want het bruist als een gek. Zet het water vlak voor het het kookpunt bereikt op het laag pitje (op laag vuur). 

Voor pretzels van hetzelfde formaat als die op de foto deel je het deeg in 8 gelijke stukken. Rol hier lange slierten van en maak de typische pretzel-krul. 

Verwarm alvast de oven voor. Wij hebben een gasoven en gebruikten hiervoor stand 4. 

 Nu ga je deze pretzels als het ware 'frituren' in het bakpoeder bad. Hierdoor krijgt je pretzel straks die typische krokante buitenkant en zachte binnenkant. Echt heel erg jummie! frituur de pretzels ongeveer 30 seconden per kant en leg ze vervolgens op een bakpapier op je bakblik. 

Breek het ei en kluts het. Smeer de pretzels in met het eimengsel en bestrooi ze tenslotte met grof (zee)zout. Verwarm ze in de oven tot ze mooi goudbruin en fluffy zijn. 

FYI: Wij hebben een hele gekke oven die de ene keer héél snel klaar is en de andere keer uren de tijd neemt. Daarom kan ik geen specifieke tijd aanraden om de pretzels in de oven te houden. Het is echt een kwestie van goed opletten. Goudbruine pretzels zijn perfecte pretzels. 


Waarom pretzels perfect zijn voor leesmarathons...

En eigenlijk voor alle boekenwurmen die houden van hartige snacks. Nou daar heb ik een aantal redenen voor:

Ze zijn natuurlijk gemakkelijk met één hand te eten. Daardoor heb je altijd een hand vrij voor het vasthouden van je boek of het omslaan van pagina's. 

Er zit geen boter of olie in dus ze bevatten weinig vet. Je krijgt er dus ook geen vette vingers van wat betekent: geen vieze vetvlekken op de bladzijden van je boek!

Ze vullen prima. Een pretzel is een fantastische manier om de honger te stillen. 

Een persoonlijk voordeel van pretzels als leesmarathon snack? Ik krijg dorst van deze zoute lekkernij. Best handig aangezien ik zo'n boekenwurm ben dat ik af en toe vergeet dat ik ook moet hydrateren. Nou, met een pretzel achter de kiezen drink ik al snel veel meer dan normaal. Water welteverstaan... want eigenlijk zijn pretzels natuurlijk al ongezond genoeg. 

Ach ja, een guilty pleasure zo af en toe moet toch zeker kunnen niet dan? 

Wat is jouw favoriete snack tijdens het lezen? 




1 opmerking

  1. Ik heb nog maar één keer pretzels gemaakt en dat was toen manlief op het werk van de een of andere firma een bakmix had gekregen. Het kan natuurlijk aan die mix hebben gelezen maar ik was er niet zo gek van. Zelf neig ik ook eerder naar zoetigheden zoals cuberdons, mergpijpjes, macarons, ... maar mijn favoriete snack zijn dan wel de voorgaande in een versie waar je niet van bij komt. ;)

    BeantwoordenVerwijderen