5 Redenen om 'The female of the species' van Mindy McGinnis te lezen

Een van de meest opvallende verschijningen in mijn boekenkast is toch wel mijn exemplaar van The female of the species van Mindy McGinnis. Met een kleur die zich het best laat omschrijven als radioactief groen is het een ware eyecatcher. Ook op Goodreads valt het boek op met (op dit moment) een gemiddelde waardering van maar liefst 4,26! Dat, samen met de lovende boekbesprekingen op booktube, maakten dit boek voor mij een echte must read. Nu ik het heb gelezen hoop ik maar dat ik jou ervan kan overtuigen hetzelfde te doen want dit boek is zo... freakin'... goed!


1. Blurred lines

Ik houd van boeken die je aan het denken zetten. Boeken waarin wordt gespeeld met de grenzen tussen goed en slecht. Tijdens het lezen twijfelde ik continue over mijn gevoelens tegenover de personages en over het evenwicht tussen goed en kwaad. Ik houd er van als dit soort grenzen vaag wordt gehouden want het moedigt jou als lezer aan om over je eigen normen en waarden na te denken. Al moet ik je wel waarschuwen dat het vrijwel onmogelijk is om een mening te vormen over deze personages waar je honderd procent tevreden over kunt zijn; er wegen zoveel dingen mee. I love it!

2. Meegroeien

Wat ik ook héél erg indrukwekkend vond aan dit boek was de manier waarop de personages zich ontwikkelden. In het begin maak je kennis met diverse personages als een soort stereotypen die we allemaal wel kennen van typische high school settings; de sportieveling, de slet, miss populair, het braverikje, de nerd, het buitenbeentje... enz. 
Nu ergerde ik me hier wel een beetje aan in het begin, maar tegen het einde waren alle personages (zelfs de ogenschijnlijk oppervlakkige bijpersonages) enorm gegroeid. Zo leerde ik langzaamaan te houden van een personage waar ik in het begin een enorme hekel aan had. De groei ging ook heel subtiel en organisch. Je hebt het nauwelijks in de gaten tot vlak voor de indrukwekkende ontknoping. 

3. Confronteerd de huidige cultuur

Ik weet dat ik het risico loop om over te komen als een oude zeur... maar een van de tofste dingen van dit boek vond ik de manier waarop het de huidige cultuur onder de loep neemt. Neem bijvoorbeeld de manier waarop mensen tegenwoordig met elkaar omgaan; meiden die elkaar 'bitch' noemen alsof het een badge-of-honor is, de manier waarop nog altijd iets als 'gay' wordt aangegeven alsof het een smerig woord is, levensbedreigende ziekten die men elkaar verwenst om het minste conflict... noem maar op. 
En dat is nog maar het begin! Victim shaming, slut shaming, rape-culture en diverse feministische onderwerpen komen aan bod in dit boek. 

4. Leer jezelf beter kennen


Door na te denken over de onderwerpen die aan bod komen in dit boek leer je jezelf ook meteen beter kennen. Op die manier zal dit boek - werkelijk - een diepe indruk achterlaten op jou als persoon. Dit boek heeft de kracht om je te veranderen (op een goede manier). Het promoot feminisme, zelfvertrouwen en body-confidence... Maar, dan wel op een vrij grimmige, sinistere manier wat het boek zo spannend maakt dat je niet zult willen stoppen met lezen. 

5. Dexter meets Wink, Poppy en Midnight

Liefhebbers van de televisieserie Dexter en het boek Wink, Poppy en Midnight van April Genevieve Tucholke zullen absoluut genieten van dit fantastische boek. Net zoals in Wink, Poppy en Midnight wordt het verhaal verteld vanuit drie verschillende perspectieven... alleen is in dit geval één persoon juist té eerlijk. Het is hoe dan ook een geweldig boek en een absolute aanrader. 

Ik merk wel dat ik de laatste tijd een zwak heb voor boeken waarin wordt ingehaakt op de moderne cultuur (met name de minpunten daarvan). Boeken lezen die je écht aan het denken zetten over actuele kwesties vind ik een onwijs toffe manier om jezelf beter te leren kennen. Om te ontdekken wat je belangrijk vind. Mocht je nog leestips hebben die daar ook in passen dan ben je van harte welkom om die achter te laten in de comments. 

Heb jij The female of the species al gelezen?

1 opmerking

  1. Dit klinkt als een heel tof boek, ik zet hem zeker op mijn to read lijst!

    BeantwoordenVerwijderen