Mijn minst favoriete bullet journal

Sinds ik de bullet journal methode van Ryder Caroll heb ontdekt heb ik al menig dot-grid notitieboekje versleten op zoek naar mijn holy grail onder de journals. Ik heb de variant van MUS uitgeprobeerd, de Leuchtturm 1917, een Filofax en nu ook de journal die uitgeverij Karakter uit heeft gegeven in samenwerking met Zamarra Kok. Spoiler alert; ik ben niet enthousiast deze bujo.


Zoals je vast wel kunt raden aan de hand van deze foto ligt mijn probleem echt niet bij het uiterlijk van dit fraaie dot-grid notitieboekje. Ik vind het patroon en de kleur van de kaft echt prachtig - de andere editie is al net zo pretty. En het boekje heeft nog meer goede eigenschappen: het papier is van een wat zwaardere kwaliteit dan het papier in mijn Leuchtturm 1917 en in tegenstelling tot de MUS bujo zijn de pagina's alvast genummerd. Tenslotte is dit de kleinste bullet journal in mijn collectie waardoor hij gemakkelijk in je tas past en je hem overal mee naar toe kunt nemen.

Minpunten


Maarrr, ondanks de vele pluspunten heeft dit boek wel een aantal minpunten die voor mij helaas echte dealbreakers zijn...

Zo valt bijvoorbeeld meteen op dat de puntjes in deze bujo wel héél erg aanwezig zijn. In al mijn andere bullet journals zijn de puntjes heel subtiel en verfijnd. In de bullet journal van Karakter zijn de punten erg dik en prominent. Ik vind dat persoonlijk niet zo heel erg fijn. Al vermoed ik dat je er aan zou kunnen wennen als je de bullet journal lang genoeg gebruikt.

Ik merk ook dat deze bullet journal niet open blijft liggen. Het boek heeft dan wel kwalitatief beter papier, maar het is daardoor ook wat dikker. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk om je boekje gewoon plat op tafel te leggen. Het papier waaiert gewoon weer dicht als je even niet oplet. Dat vind ik erg jammer.

Wannneer ik een nieuwe bullet journal in gebruik neem begin ik altijd met het maken van een key. Daarin schrijf ik ook altijd hoeveel 'hokjes' elke pagina heeft in de lengte en de breedte van de pagina. Mocht jij je maand-spread graag in lijstvorm maken dan zal ik je alvast waarschuwen dat dat lastig wordt in deze bujo. Er zijn namelijk niet genoeg hokjes. Een bullet journal heeft - aldus de bedenker - minimaal 31 regels nodig. Eentje voor elke dag van de maand. In deze bujo heeft men daar helaas geen rekening mee gehouden. Dit vind ik persoonlijk een van de vervelendste missers van deze notitieboekjes.

En ten slotte heb ik nog één puntje van kritiek over de paginanummering. Begrijp me niet verkeerd - voorgenummerde pagina's vind ik heel erg fijn! Ik vind het alleen minder handig wanneer deze paginanummers onderin het midden van de pagina onnodig ruimte in beslag nemen. Hierdoor gaan namelijk eigenlijk twee rijen 'hokjes' verloren. Jammer.

En tóch raad ik dit boekje aan

Hoewel ik van mening ben dat dit niet het fijnste boekje is voor de fanatieke bullet journalist(a), zou ik het boekje toch aanraden. Ik zou je echter adviseren om het niet te gebruiken als planner, maar echt als journal / braindump. Een van mijn favoriete YouTubers is Clark Kegley. Deze man maakt enorm inspirerende video's over hoe het bijhouden van een journal je succesvoller kan maken. Ik heb besloten om een paar van de dingen die ik van hem heb geleerd toe te passen in mijn journal. 

Ik laat het je zien...


Lezen vind Clark enorm belangrijk en hij adviseert daarom dat je een deel van je journal gebruikt voor het maken van aantekeningen over de boeken die je leest. Dat is natuurlijk helemaal mijn pakkie-an. Hierboven zie je mijn aantekeningen voor het boek Woeste hoogten van Emily Brönte. Ik schrijf gedachten op die ik heb tijdens het lezen, noteer quotes die ik mooi vind en geef het boek uiteindelijk een sterrenwaardering. 

Op bovenstaande foto zie je trouwens perfect wat ik bedoel met mijn opmerking over de plaatsing van de pagina-nummers. Zo gaat er onnodig een hele regel verloren. 


Ik heb trouwens voorin een overzichtje gemaakt van recensie-exemplaren die ik momenteel in mijn bezit heb. Ik geef hierop aan wanneer een auteur of uitgever me een leesexemplaar heeft aangeboden, vink aan wanneer het boek is ontvangen, track mijn vooruitgang (begonnen, uit, artikel geschreven, social media, foto gemaakt, enz.) Ik vind het echt een heel handig overzichtje. 


Vanaf pagina 50 gaat het boek over in mijn 'journal section'. Hierin schrijf ik mijn morning pages (freewriting, drie kantjes, elke ochtend) en houd ik een dagboek bij volgens de methode van Clark. Op de foto kun je wel zien hoe dik de puntjes zijn van het grid. Desalniettemin vind ik dot-grid inmiddels veel prettiger schrijven dan lijntjes papier, want dan voelt het net alsof ik huiswerk aan het maken ben hahaha. Nog een reden waarom ik zo blij ben met dit boekje, want hij is perfect als dagboek. 


En zo ziet mijn dagboek eruit. Ik begin elke dag met het schrijven van drie kantjes in mijn journal. Wildschrijven noem ik het ook wel eens omdat ik letterlijk alles neer pen wat er maar in mijn hoofd opkomt. Van fanfictie over de briljante BBC serie Sherlock tot boodschappenlijstjes. Je vind van alles terug in mijn morning pages. Maar ik schrijf er ook veel persoonlijke dingen in die gerelateerd zijn aan mijn mental health. Ik ben namelijk hard aan het werk om mijn sociale angststoornis baas te worden. Naast mijn psych is mijn journal een enorme hulp in die strijd. 

Voor privé redenen heb ik de tekst op de pagina wazig gemaakt. 

Conclusie; dit boekje is misschien niet zo'n hit voor die-hard bujo junkies. Maar het is zeker een kwalitatief, fijn notitieboekje en ontzettend geschikt voor andere doeleinden. 

Heb jij deze (bullet) journal van Zamarra Kok al gescoord? Wat is jouw oordeel?

3 opmerkingen

  1. Ik zit al tijden na te denken over het aanschaffen van een bujo, maar deze wordt het dan sowieso niet. Ik had 'm al zien liggen in de winkels en vooral de eerste twee punten die je noemt, vind ik niet fijn. Al heb jij er wel weer iets heel moois van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat je van het boekje hebt gemaakt is wel echt super mooi. Wel jammer dat er niet aan is gedacht voor de plan mogelijkheden en ook die nummering ja. Ik kan me voorstellen dat die erg storend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het (ja hoor, weeral) prachtig wat jij er mee hebt gedaan maar als bullet journal lijkt het me inderdaad minder leuk. Dat er in het notitieboekje dat ik gebruik geen 31 lijntjes per bladzijde staan vind ik minder erg dan wanneer het boekje echt als BuJo wordt verkocht. Ik noteer al van in het begin van mijn blog notities tijdens het lezen maar die zijn echt niet toonbaar. Het is één groot gekriebel omdat ik zo snel mogelijk wil verderlezen. Dus niet zo mooi én overzichtelijk als die van jou. Die washi-tape met gele bloemetjes is zo knap. Lekker zomers.

    BeantwoordenVerwijderen