Gratis boeken kopen!?

Vandaag is het 1 augustus en dat betekent dat op mijn blog de Anne Shirley-, of Anne van het Groene Huis-maand ingaat. Het is geen geheim dat ik een speciaal plekje in mijn hart heb voor deze fantasierijke heldin en ik ben dan ook ontzettend blij dat uitgeverij Karmijn haar de kans heeft gegeven om een nieuwe generatie lezers voor zich in te nemen.


Vandaag wil ik het met jullie hebben over juist dat; het (her)uitgeven van klassiekers. Want dat vergt lef. Helemaal wanneer je werken in het nieuw steekt die al jaren deel uitmaken van het publieke domein. Dergelijke boeken zijn namelijk vaak legaal gratis te downloaden op sites zoals Bol.com en Amazon. Wat maakt het dan zo aantrekkelijk om toch een nieuwe editie te kopen van zo'n boek? Ik deel vandaag een paar van mijn redenen met je...

Ik heb kennis gemaakt met Anne Shirley middels de geprezen films van Sullivan Entertainment Group waarin Megan Follows de titelrol op zich nam. Ik wist meteen dat Anne en ik kindres spirits waren. Ik viel als een blok voor haar rijke fantasie, temperamentvolle karakter en haar liefde voor haar adoptieve ouders; Matthew Cuthbert en zijn zus Marilla. De wereld van Anne is er één die ik maar moeilijk los kan laten en ik kijk de films - alle drie - dan ook meerdere keren per jaar opnieuw.

Oud Engels ontcijfert

Toen ik hoorde dat het boek opnieuw zou worden vertaald was ik extatisch! Ik had namelijk al eerder een proging gedaan om het boek te lezen nadat ik het gratis had gedownload op mijn Kobo ereader, maar ik vond het erg lastig om het oude Engels te rijmen met het nonchalante karakter van de serie. Ik moest moeite doen om alles goed te kunnen volgen en dat temperde toch mijn plezier een beetje.

Maar een Nederlandse hervertaling. Dat hield in dat ik gewoon met mijn verstand op nu zou kunnen genieten van het boek. Ik zou mezelf erin kunnen verliezen zonder om de haverklap achter mijn oren te moeten krabben omdat ik de strekking van een lastige zin in oud Engels niet helemaal snap. Dankzij Karmijn heb ik al twee keer kunnen ervaren hoe veel prettiger het leest om een hervertaling van deze klassiekers te kunnen lezen; bij Anne van het Groene Huis en nog een lievelingsboek van me namelijk De dagboeken van Cassandra Mortmain van Dodie Smith.

Zooo pretty 

Nog een reden om je aanschaf van een heruitgegeven klassieker goed te praten; LOOK. AT. IT! Wanneer je zo'n boek tegenkomt in de boekhandel voel je toch gewoon dat de uitgever net zo'n grote fan is als jij? Anne van het Groene Huis is voor mij een enorm speciaal verhaal en dan is het fijn als zo'n boek er zo mooi bij staat op je boekenplank. En toen ik laatst de uitgave ontdekte van Puffin Bloom... toen bestelde ik die ook. Wat mij betreft kan ik nooit genoeg mooie edities hebben van dit prachtige verhaal. Ik hoop dat ik ook ooit een simpele hardcover tegenkom van het boek met dustjacket zodat ik het boek lekker kan customizen met mijn eigen artwork.

Steun de uitgeverij

Ik vind het fijn om klassiekers te lezen. Ik ga graag terug in de tijd, naar toen het leven nog eenvoudiger en minder gehaast was... klassiekers stellen me in staat om precies dat te doen. Helemaal als ik een prettige vertaling lees. Daarom wil ik dolgraag uitgeverijen steunen die er net zo over lijken te denken. Zij begrijpen dat hoewel verhalen wellicht tijdloos zijn... taalgebruik / vertalingen dat zeker niet zijn. Om die reden houd ik van uitgevers die dit aandurven. Dit soort lef beloon ik graag door deze boeken te kopen en de uitgeverij op die manier te steunen. 


Read-a-long

Deze maand herlees ik Anne van het Groene Huis om me alvast voor te bereiden op de release van het vervolg: Anne van Avonlea. Heb je zin om mee te lezen? Lees dan vooral even deze post over de Anne van het Groene Huis maand op Craving Pages en meld je aan voor de Goodreads groep. 

Lees jij graag klassiekers?

3 opmerkingen

  1. Leuke blogpost! Ik lees zeker graag klassiekers en ik vind het alleen maar leuk dat ze opnieuw worden uitgegeven, vooral als ze er dan ook nog eens leuk uitzien. Ik kende Anne van het groene huis eerlijk gezegd nog niet, dus ik kijk erg uit naar je blogposts hierover :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedere keer dat ik dit boek in de boekhandel tegenkom moet ik aan jou denken. Dat heb ik trouwens ook wanneer ik bijvoorbeeld De kleur paars zie liggen. Zelf heb ik het boek echter nog niet gelezen maar wie weet komt daar ooit nog wel eens verandering in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook heel tof als klassiekers in een nieuw jasje worden gestoken, alles om te zorgen dat die mooie verhalen wijd en zijd verspreid worden! Deze wil ik ook graag nog eens lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen