Uitgeverijen die geen ebooks uitgeven zijn slim?

Volgens mij kunnen we het er over eens zijn dat internet een erg positieve invloed heeft gehad op de lees-community. Dankzij platforms zoals Goodreads, Insta- BOOKstagram, Facebook e.a. is lezen een heerlijk sociale aangelegenheid geworden. Jammer genoeg heeft het internet ook een keerzijde, want piraterij is een ernstig probleem voor veel auteurs en uitgeverijen.

Recentelijk is het bijvoorbeeld heel erg in om 'tweedehands' ebooks te verkopen op sites zoals Marktplaats en Speurders. En voor degene die vijf euro nog te veel vinden voor een bestandje met tientallen ebooks zijn er natuurlijk nog de échte piratensites waar je het boek gratis kunt downloaden. En wat het allemaal nóg ellendiger maakt is dat het bijna onmogelijk te voorkomen lijkt dat ebooks illegaal worden aangeboden.


Dan maar geen ebooks?

Met het oog op dit probleem hebben verschillende uitgeverijen besloten om uitsluitend fysieke boeken uit te geven. Dit lijkt de enige manier te zijn om de kans op illegale verspreiding drastisch te verminderen. Dit tot grote ergernis van de digitale lezers (die wel éérlijk hun ebooks verkrijgen). 

Ik vind het erg interessant wanneer een boekhandel besluit geen ebooks uit te geven. Is het slim of is het grote vergissing? Dat is een vraag die mij al een poosje plaagt en ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie hierover denken. Vandaar dat ik jullie deze stelling voor wil leggen in de hoop dat je een reactie achter wilt laten met jouw mening over het onderwerp. De stelling is: 

Uitgeverijen die geen ebooks uitgeven zijn slim.

Elk voordeel heeft een nadeel

Is waarschijnlijk de beste manier om mijn standpunt tegenover deze stelling samen te vatten. Van de ene kant begrijp ik dat uitgeverijen bang zijn dat hun boeken illegaal verspreid worden. Van de andere kant voelt het toch een beetje wrang ten opzichte van digitale lezers die wél gewoon betalen voor hun leesvoer. 

Voor sommige mensen is digitaal lezen trouwens niet eens een optie maar een noodzakelijkheid. Wanneer je door een aandoening bijvoorbeeld niet in staat bent om een boek vast te houden of om de pagina's om te slaan is een ereader een fijne uitkomst. Voor deze groep mensen lijkt het me extra teleurstellend wanneer een gehypet boek niet beschikbaar wordt gemaakt als digitaal exemplaar. 

Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat ook andere legaal digitaal lezers zich voor het hoofd gestoten voelen wanneer een boek niet als ebook wordt uitgegeven. En ik denk ook dat de lezer dan al snel denkt: 'Nou, dan niet hè.' wat ook niet de bedoeling kan zijn? 

Om een lang verhaal kort te maken; het is hoog tijd dat er een betere oplossing wordt verzonnen om de verspreiding van illegale boeken te voorkomen zonder dat eerlijke lezers daar de dupe van worden. Althans, dat vind ik. 

En tot die tijd... tja, tot die tijd begrijp ik heel goed waarom sommige uitgeverijen het houden bij fysieke boeken. 

Legaal digitaal lezen on the cheap?


Ik koop mijn ebooks legaal op de website van Kobobooks. Soms leen ik mijn ebooks door mezelf op een maandje KoboPlus te trakteren bijvoorbeeld. Naast een groot aanbod van uitgeverijen op dit ebook-platform staan er ook een heleboel fantastische self-pubbed titels op die vaak veel aantrekkelijker geprijsd zijn (en soms zelfs gratis!). En kobo is trouwens bij lange na niet het enige platform waar je budget vriendelijk leesvoer kunt vinden. 

Je kunt overigens ook ebooks lenen met je bibliotheekkaart. Voor de vaste prijs van een abonnement (raadpleeg je plaatselijke bieb voor actuele prijzen) heb je onbeperkt toegang tot hun digitale aanbod. Superhandig! Als bonus hoef je niet in te zitten over boeken die 'over de datum' zijn. Als de leentermijn erop zit wordt het bestandje namelijk vanzelf van je plank gehaald. 

Wat vind jij van uitgeverijen die geen ebooks uitgeven? Slim? Stom? Why?

7 opmerkingen

  1. Ik vind het eerlijk gezegd echt een domme zet. Ik wist niet dat uitgevers dit daadwerkelijk besluiten, maar je beperkt je markt enorm als je besluit geen e-books uit te geven, puur en alleen omdat je bang bent dat ze illegaal doorverkocht worden.
    Uiteraard ben ik geen fan van piraterij, maar ik ben wel van mening dat de mensen die de boeken gratis downloaden, ze nooit zelf zouden kopen. Het is dus niet zo dat als ze nergens gratis meer te vinden zijn, meer mensen de boeken zullen kopen. Het enige gevolg is dat het werk van een schrijver door minder mensen gelezen wordt.
    Daarbij, inderdaad, het afstraffen van mensen die wel digitaal willen lezen, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
    Het is een beslissing die vooral gemaakt wordt vanuit angst, en dat vind ik erg jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hààt uitgeverijen die digitale lezers discrimineren en zo ook hun auteurs klein houden. Zo'n zonde! Als ik een boek schrijf, wil ik dat zoveel mogelijk mensen het lezen. Zitten daar een paar piraten bij? Daarvan vergaat mijn wereld niet. Ofwel zijn het profiteurs en doen ze toch lekker waar ze zin in hebben, ofwel overtuig ik hen misschien wel om deel 2 écht te kopen! Hoe dan ook lig ik niet wakker van illegale downloads. Voorlopig hoort dat erbij. Maar er zijn zo veel mensen die wegens visuele beperkingen geen paperbacks kunnen lezen en nog veel méér mensen die ebooks gewoon verkiezen (is je goed recht immers, klant is koning) dus om je kop in het zand te steken en al deze lezers uit te sluiten is wat mij betreft elitair en bad for business. Sorry for the rant maar ik heb echt een hekel aan "ebooks zijn de duivel"-uitgeverijen en -auteurs :D LEZEN IS VCOOR IEDEREEN! #okésorrynuzwijgikweer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het lastig. Ik vind het heel erg dat veel lezers geen waarde hechten aan ebooks, terwijl er zo veel mogelijkheden zijn om goedkoop ebooks te lezen. Aan de andere kant zijn er veel mensen die digitaal willen lezen en dan is het eeuwig zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond de oplossing van Kobo en bol.com wel heel slim, zo kan je voor heel goedkoop 'onbeperkt' ebooks lezen (en niet verspreiden volgens mij?). Het nadeel hiervan is natuurlijk dat niet álle ebooks hier aangeboden worden.
    Ik heb nog steeds liever een fysiek boek dan een ebook, en ik gebruik mijn ereader dan ook niet zoveel. Eigenlijk alleen voor recensie exemplaren en af en toe koop ik een ebook of novelle als ik de rest van de serie bijvoorbeeld niet in fysieke exemplaren heb. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het erg jammer als uitgeverijen er voor kiezen om hun boeken niet meer als ebooks aan te bieden. Zoals je al zegt, je loopt dan wel voorbij aan toch wel een grote markt van mensen, en voornamelijk ook voor de mensen die niet anders dan digitaal kunnen lezen is het erg zonde.

    Ik snap gewoon niet zo goed waarom alles gratis moet zijn. Vind ik dat sommige ebooks wel heel duur zijn, ja. Nou dan koop ik ze gewoon niet. Miscchien fysiek, misschien helemaal niet. Maar om iemand zijn harde werk gratis te willen lezen vind ik echt belachelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei, ik had nog niet gemerkt/gelezen dat sommige uitgeverijen het helemaal voor bekeken houden met digitale boeken. Ik vind het soms heel bizar dat het prijsverschil tussen een ebook en fysiek boek heel miniem is en zoms zelfs zo ver gaat dat het ebook duurder is als het fysieke exemplaar. Zelf koop ik hierdoor vrijwel steeds het traditionele boek. Toch ben ik heel blij dat ik dankzij Bookbub en Kobo ook heel wat gratis (legaal!) en voordelig digitaal leesvoer op de kop kan tikken. Sommige dagen weegt zo'n fysiek boek nu eenmaal te zwaar voor me en dan ben ik ontzettend blij dat ik kan terugvallen op mijn ereader.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het niet slim. Ik hoor zelf bij die groep mensen die min of meer afhankelijk is van digitaal lezen: door een visuele beperking is het lezen van fysieke boeken soms gewoon te vermoeiend en dan vind ik het heerlijk om te kunnen kiezen tussen het ebook of de fysieke versie. Maar als er geen ebook is, dan lees ik het boek echt sneller niet dan wel... dat verschilt ongetwijfeld per persoon, maar ik vind het echt zonde als uitgevers geen ebooks uitgeven. Wat ze beter zouden kunnen doen, is wat Young & Awesome ook doet: het ebook gratis geven bij aankoop van de papieren versie. Al vind ik dat Y&A het ook niet altijd even slim doet omdat je een code moet invullen en die staat achterin het boek, dus als je in de boekwinkel gewoon de code zoekt zonder het papieren boek te kopen, heb je het ebook alsnog gratis. Het zou beter zijn om bij de kassa de code te krijgen of deze per mail toegestuurd te krijgen op vertoon van je kassabonnummer of zo.

    BeantwoordenVerwijderen